Příběh
SKORO ZAPOMENUTÉ ŘEMESLO
S cínařením Petr Rýgr začínal ještě před listopadem 89. Je samouk, už tenkrát to bylo řemeslo na vymření. Kromě technických obtíží bylo tehdy nutno zvládnout i další, dnes už komické překážky. Vzpomíná, jak musel každou odlévanou figurku zvlášť vyfotografovat, poslat do Hradce Králové, a čekat na povolení kulturní komise Krajského národního výboru. Nakonec povolení vždycky dostal, ale třeba soubor betlémských postaviček se nesměl jmenovat betlém, ale „figurky s lidovými motivy“. Ústředí lidové umělecké výroby pak jeho výrobky vyváželo do Itálie i jinam.
Kdysi se cínu říkalo stříbro chudých, v řemeslné výrobě byl oblíbený pro svou schopnost ztvárnit i jemné detaily, takže i opravdu drobné figurky mají svůj výraz. Takový betlém nezabere velkou plochu, jak tomu v minulosti bylo v mnohých chalupách, a tak může najít snadněji své místo i v dnešních domácnostech. Betlémek se po Vánocích jednoduše složí do krabičky a bez úhony počká do dalšího adventu.
VÝROBNÍ TAJEMSTVÍ
K výsledku vedou poměrně složité výrobní postupy. Při vstupu do cínařské dílny upoutají zrak všudypřítomné formy z pružného kaučuku, líhně na postavičky. Z nich odlité figurky je třeba pečlivě začistit a zbavit všech otřepů z formy. Před natřením základovou barvou se cín musí dokonale okartáčovat, aby barva na kovu dobře držela, obrousit figurkám podstavce. Na malování používáme tak titěrné štětečky, že jejich špičku tvoří jen pár jemných chloupků. To abychom mohli vést linku obočí, úst či trefit velikost očí úměrně k velikosti obličejíku.
Říká se, že složení slitiny bývalo tajemstvím každého cínaře. Jde spíš ale o to, rozhodnout o poměru cínu a jeho přísad u každé konkrétní figurky. Čím čistší cín, tím lépe odlévá každou drobnokresbu na povrchu. Ve větších objemech se ovšem při chladnutí smršťuje a bortí do sebe. Rovněž teplota slitiny a formy hraje svoji roli. Čím lepší má cínař pozorovací schopnosti, tím dřív dosáhne dobrého výsledku. Jsou totiž výrobní postupy, kde k výsledku jiný postup než zkušenost nevede.
Figurky z cínu splňují vysoké estetické nároky, vedle trvanlivosti a dekorativnosti je to v dnešní době i důležitá nenáročnost na prostor. Své příznivce nachází nejen mezi sběrateli, kteří si každý rok doplňují kolekci o nové postavičky.